четверг, 14 июля 2022 г.

Була б моя воля… (Юбилей Зои Алексеевны Сизовой)

 

У нашей замечательной поэтессы, нашей «канивськой зозулэньки», Зои Алексеевны Сизовой новая веха в жизни - очередной
 юбилей. И совсем неважно, сколько ей лет   она молода душой и полна творческих планов. У неё, как всегда – свежи и ярки стихи, полны оптимизма и чудесны прозаические зарисовки, и она продолжит нас радовать своими новыми открытиями по истории родной каневской стороны. А ещё – она счастливая бабушка, мать и просто великолепный человек! Дай Бог ей удачи и творческих успехов!
 
Ой, хочицця житы…
 
Ой, хочицця житы,
Житы – поживаты,
А ны ночмы тэмнымы
Плакать, горюваты.
 
Ой, хочицця житы,
Житы – поживаты,
Шоб вырослы диты,
Внукив доглядаты.
 
Ой, хочицця житы,
Житы – поживаты,
Шаслывую долю
Для сэбэ шукаты.
 
Ой, хочицця житы,
Щоб хату зробыты,
Жилы шоб в той хати
Риднэсэньки диты.
 
Ой, хочицця житы,
Щоб писни спиваты
Про ридную зэмлю,
Та клэн биля хаты.
 

Ой, хочицця житы,
Щоб сад посадыты,
Дождать спилых яблук,
Що будут родыты.
 
Усэ як побачу –
 Ны жалко вмыраты
У ридному саду
Що ростэ биля хаты.
 
Ныхай похоронять,
Та й вышню посадять,
И будэ та вышня
На  довгую памъять.
 
Квиткы хай ростуть,
Щоб я там ны скучала,
Хай спомнять життя,
Про якэ я мовчала.
 
Була б моя воля…
 
Була б моя воля,
Чи  иньшая доля,
Жила б, як журавель,
Я тилькы на воли.
 
Була б моя воля –
Зозулэю б стала,
Гуляла б у лиси,
Та писню спивала.
 
Була б моя воля
Та  иньшая доля,
Як лэбидь-царыця
Литала б у поли.
 
Була б моя воля –
Пишла б я до моря,
Та тилькы з водою
Давно я в роздори.
 
Була б моя воля –
Ромашкою в поли
Схылылась додолу
Така моя доля!
 
Була б моя воля
Та  иньшая доля,
Та чистэе полэ,
Та нэба роздолля…
 

Козацкому роду нэма пэрэводу
 

Козацкому роду нэма пэрэводу –
Цэ писня моя канивському народу.
 
Умиють пахать и пшэныцю посиять,
И разну работу, як трэба, подиять.
 
А писни спивають, аж кров в жылах стынэ:
Про ридну Кубань, дорогу батькивщину.
 
Умийим и Родыну мы звщищаты,
Та тильки нэ трэба тэпэр воюваты.
 
Свободу далы нам – козацькому краю,
Но що та свобода? Хазяив нымае…

Хазяив нымае: ны кормлять, ны поять,
А тилькы ны лень кому – ти вси и доють.

В Амэрыку возять всэ жыто – дывыцця,
А нас пидкормляют чужой пашэныцёй.
 
Куда ты ткнешься – роботы нымае,
Станыця уся бурьяном заростае.
 
Чи мы позабылы, як трэба робыты,
Чи зэмлю пахать нам прыйдуть московыты?
 
Станычныкы, браты, живить уси  дружно,
По вири и правди живить уси дружно.
 
Шоб наша станыця цвила год от году,
Шоб нам, козакам, ны було пэрэводу!
 
Як я йиду полэм-гаем…
 

Як я иду полэм-долом –
Жовтие пшэныця.
За тим полэм  - зэлэние
Ридная станыця.
 
Нэма краще, та й мылише
Родымого краю
Я ны маю доли иньшой –
Була  б Канивськая.
 
Всюду ричкы та й лыманы
А в йих рыба грае:
Моя ридна  Канивськая
В садах утопае.
 
Йидуть люды на роботу,
Та й писни спивають,
Що кубанскому народу
Та й жить помогають.
 
Робыть помогають
Нам, твоим онукам,
Тай забуты ны дають
Про батькивськи мукы
 
Про батькивськи тугы,
Дидови заслугы:
Як  прогнаты ворогив
Помогалы другы.
 
А ище – про вольну волю,
Шо колысь бурлыла:
Про козацьку тяжку долю.
Та й козачку мылу.
 
Збэрэглы воны гряныцю
Вид вражои виры,
Шоб була наша станыця
Багата, та й щира…
 
Як я иду полэм-долом –
Жовтие пшэныця.
За тим ланом, за тим долом –
Канивська станыця.
 
Куе зозуля…
 
Куе зозуля, цилый дэнь куе.
-Скажи, зозулэ, скилькы  мини житы?
Скажи, чи стэрпэ сэрдэнько мое,
Навчи мэнэ, як жить и шо робыты?..
 
Вжэ мынула вэсна окаций квитом,
Як вышня отцвила и я сама.
И скоро отпалыло вогнэм лито,
Отплакала и осинь. Вжэ зима.
 
 
На двори завирюха, як скаженна.
Знов витэр вие, плаче у стэпу.
А я кудысь бижу, як оглашенна,
И всэ ныяк ны выплачу журбу.
 
Моя вэсна цвитэ тилькы в спомыни –
У мриях своих сонячных ловлю.
Мий мылый биля вышни коло млына,
И я, як вышня, внэмлю соловью.
 
И мамо ждэ за завиской у хати,
И дэнь для мэнэ, и квиткы в маю.
Ах, мамо, мамо, мыла моя маты,
Як бы ж ты знала про судьбу мою!?
 
Як бы ж могла тоби я россказаты,
Як я жила – цэ доси страшный сон:
Зламалы вышню пид ноги топтаты,
И душу розипьялы – тилькы стогн.
 
Змынулы дни, я старшала годамы.
Душило, як удавкою, ярмо.
Твоимы, мамо, мриямы, писнямы
Умэрты мы надии нэ дамо.
 
Прыйдэ вэсна, позацвитають квиты,
И на яру зазэлэныть трава.
Забуду я про горэ и про лита:
Я ще ны вмэрла, я ж ище жива!
 
Ще сэрцэ любыть, тэплыцця надия,
Що нужна ще комусь душа моя,
Шо сполныцця моя дивоча мрия:
Полюблять и мэнэ – ны тилькы я.
 
Ныхай захид, як наче багряныця,
И зла хурдэла знову завыва –
Я буду жить, як ты, моя станыця,
Як сонце кажын дэнь встае знова.
 
И бильше вжэ нэ хочицця тужиты.
Прыйдэ вэсна. Як гарно у гаю!
Я буду жить и всэ кругом любыты.
И Бог простыть мини журбу мою.
 
      
 

Источник:  
Сизова З.  Згадала зозулэнька. Стихи/ З. Сизова.-  ОАО «Кубанское полиграфическое объединение, 2016.- 96 с.- Текст непосредственный.
 

Комментариев нет:

Отправить комментарий